Druhy mikrofónov

Kategórie
 
 
 
 
 
Obľúbené produkty
Wishlist (zoznam želaní) je prázdny
 
 
 
Štvrtok, 28. február 2019

Výber zvukovej techniky pre špecifické audiovizuálne dielo je často výzva a zladenie správnych vlastností mikrofónu na optimálnu komplementáciu vizuálnej zložky je závisle od viacerých podstatných faktorov. V závislosti od priestoru, situácie, cieľového formátu a v neposlednom rade finančných možnosti sa rozhodujeme akým spôsobom je možné k problematike zvukovej zložky pristupovať.

Mikrofón je prvý a najpodstatnejší bod reprodukcie zvuku. V profesionálnom svete však neexistuje jedno riešenie na všetky problémy, namiesto toho ponúkajú výrobcovia niekoľko kategórií mikrofónov ktoré sa špecifikujú na samostatné okruhy zvukových podmienok. Tento segment sa zaoberá najpoužívanejšími druhmi a kategóriami komerčne dostupných profesionálnych a semi-profesionálnych mikrofónov, popisuje ich kľúčové vlastnosti a možnosti ich optimálneho využitia.

  • Ručné (vokálove / handky) – živé vystúpenia, reportáže, konferencie
  • Úzko smerové (puškové / ruchové / shotgun) – ruchy, film, dokument
  • Klopové (lavalier, klopák) – tv. relácie, diskusie, interview
  • Štúdiové (vokalové) – komentár (voiceover), spev
  • Podcastové (rádiové) – rádio, diskusia, profi. Stream
  • USB & smartphone (streamerské & do mobilu) – live stream, rádio reportáž, Youtube vlogging (video blogger), elearning, online školenia, online gaming,...

Ručné mikrofóny

../../../Downloads/460fb77f13e3f8dcff52662a721d9425.jpegRučné mikrofóny alebo tzv. „handky“ sú  všeobecne najpoužívanejším druhom vokálových mikrofónov (mikrofóny určené na reprodukciu ľudského hlasu/spevu). Podstatnou výhodou ručných mikrofónov je jednoduchá manipulácia, odolnosť a jasný zrozumiteľný zvuk. Najčastejšie môžeme ručné mikrofóny spozorovať na hudobných koncertoch, prezentáciách, reportážach, diskusiách, žurnalistických a spravodajských vstupoch a všetkých formátoch ktoré dovoľujú viditeľný mikrofón a neobmedzujú pohyb respondentov a moderátorov . Aj keď je voľba ručného mikrofónu v týchto situáciách často jednoznačná, tak je potrebné zvoliť správnu kombináciu konštrukčných aspektov k danému okruhu využitia. Pri výbere ručného mikrofónu sa opierame o priestor a podmienky v ktorých budeme mikrofón používať.

Pri hudobných vystúpenia alebo iných príležitostiach vyžadujúcich výrazné zosilnenie zvuku prípadne pódiového odposluchu je štandardným riešením využitie dynamických mikrofónov s kardioidnou charakteristikou.

 

Vysoká citlivosť a úzko smerová charakteristika môže v tomto prípade fungovať kontraproduktívne z hľadiska tzv. presluchov od nástrojov či posluchovej sústavy a výrazne podporiť tvorbu spätnej väzby („nepríjemné pískanie reproduktorov“). Z týchto dôvodov je prijateľnejšia nižšia citlivosť dynamických mikrofónov podporená kardioidnou smerovou charakteristikou, ktorá dopomáha utlmeniu nežiadúcich ruchov prostredia a pódiového odposluchu. Využitie káblových alebo bezdrôtových verzií tohoto druhu ručného mikrofónu je podmienené preferenciami vystupujúcich, rádiofrekvenčnými možnosťami daného priestoru a najme finančným aspektom. Pre menej skúsených užívateľov je odporúčané využiť káblové pripojenie a vyhnúť sa nepríjemnostiam spôsobených nesprávnym nastavením bezdrôtových mikrofónov.  Používanie ručného mikrofónu vyžaduje istú mieru zručnosti. ../../../Downloads/lg_beta%2058a.JPGVystupujúci / speaker by mal brat na vedomie dodržiavanie relatívnej vzdialenosti mikrofónu od úst (po správnosti cca dve päste alebo 20 cm) na docielenie konštantnej hlasitosti a farby hlasu.

Týmto spôsobom sa taktiež znižuje šanca spätnej väzby s reproduktorov.
Hudobníci ktorý pri spievaní zároveň hrajú na hudobný nástroj potrebujú mikrofón nainštalovaný na statíve s kĺbom pomocou ktorého sa vytvorí priestor pre hudobný nástroj a umožní optimálnu pozíciu mikrofónu. Pre spevákov ktorí nehrajú na hudobné nástroje je vhodnejší rovný statív bez kĺbu s mohutnejším spodným ťažiskom. Tento statív je vizuálne decentný a nevyžaduje zložitú manipuláciu.

Ručné mikrofóny využívané na reportážne účely sú často vizuálne veľmi podobné bežným vokálovým mikrofónom. Napriek tomu sú konštrukčne odlišné a disponujú špecifickými vlastnosťami. Primárnym účelom ručného mikrofónu v tomto prostredí je záznam čo najzrozumiteľnejšieho signálu. ../../../Downloads/306905.jpeg

Zvuk z tohto mikrofónu nie je v reálnom čase reprodukovaný reproduktormi čo zamedzuje tvorbe spätnej väzby a dovoľuje využitie rôznych smerových charakteristík. Bežnou voľbou reportérov je dynamický mikrofón s guľovou smerovou charakteristikou. Táto charakteristika je zaužívaná najme z toho dôvodu že umožňuje pokrytie reportéra a zároveň respondenta jednou membránou bez nutnosti väčšieho pohybu mikrofónu. Dynamický mikrofón je volený zväčša kvôli odolnosti voči manipulačnému šumu (napr. prechytávanie v ruke) a väčšej kompatibilite pripojenia (oproti kondenzátorovým mikrofónom).

V niektorých prípadoch môžeme vidieť použitie ručného kondenzátorového mikrofónu s rôznymi smerovými charakteristikami ktorý je schopný čistejšej a vernejšej reprodukcie signálu. Sumár týchto faktorov môže vyústiť v čistejšom a predovšetkým “zrozumiteľnejšom” zvuku. No nevýhodou tohto typu konštrukcie je nutnosť napájania mikrofónu tzv. “fantom” napájaním (+48V alebo aj “phantom”). Potrebné napájanie môže mikrofón získať priamo z kamery, externého rekordéru či bezdrôtového vysielača. Keďže je systém tohto druhu mikrofónu vysoko citlivý, vyžaduje výrazne jemnejšiu manipuláciu ako aj veternú ochranu.



 

Tak isto je možné využívať bezdrôtové verzie oboch systémov no vo frekvenčne nestálych či zložitých situáciách môže nastať rušenie alebo výpadky signálu. Viac modulárne riešenie v tomto prípade je využitie tzv. „kocky“, bezdrôtového vysielača so zabudovaným mikrofónovým predzosilňovačom a plnohodnotným XLR vstupným konektorom na pripojenie akéhokoľvek mikrofónu. Navyše niektoré modely týchto vysielačov umožňujú aj potrebné “fantómové” napájanie +48V.
../../../Downloads/bc11eac97fe7ed5077d7ccab663a7cc0.jpeg

V prípadoch pokročilých produktových rád niektorých výrobcov môžu byť membrány (hlavy) bezdrôtových ručných mikrofónov jednoducho vymeniteľné za membránu s inou smerovou charakteristikou bez potreby výmeny „tela“ mikrofónu ktoré obsahuje bezdrôtový vysielač a mikrofonny pred-zosilňovač. Tento prístup umožňuje široké pole využitia mikrofónu no často sa premietne aj do obstarávacej ceny takéhoto systému.

V reportážnych formátoch je často veľmi dôležité aby divák dokázal rýchlo identifikovať médium alebo sprostredkovateľa vstupu čomu sa dá dopomôcť mikrofónovým príslušenstvom ako tzv. “mic flag“ mikrofónový banner umiestnený na rúčke mikrofónu (prevažne s logom televízie alebo média). na mieru potlačenou penovou veternou ochranou (taktiež často s logom) ktorá zároveň pomáha eliminácií nepríjemných ruchov spôsobených nárazovým vetrom. Výrazne zobrazené logo na mikrofóne môže taktiež slúžiť ako čiastočná vizuálne autorská ochrana materiálu.


Preformátované formáty
(napr. na spev, prezentácia, hudobný koncert a pod)

Kľúčové vlastnosti mikrofónov pre preformátované formáty:

  • odolnosť voči manipulačnému šumu
  • robustné spracovanie
  • kardioidná smerová charakteristika
  • vysoký dynamický rozsah

Doplnkové príslušenstvo k mikrofónom:
  • stojan s mikrofonnym držiakom
Vyberte si:

Reportážne formáty
(napr. pre spravodajstvo, reportážny vstup, žurnalistika a pod.)

Kľúčové vlastnosti mikrofónov pre reportážne formáty:

  • guľová smerová charakteristika
  • odolnosť voči manipulačnému šumu
  • vysoká citlivosť
  • nízky systémový šum

Doplnkové príslušenstvo k mikrofónom:

  • protiveterná ochrana
  • „micflag“ banner
Vyberte si:

Každý druh audiovizuálneho diela si žiada odlišný prístup k zvukovej zložke. Každý druh mikrofónu je vhodní na inú situáciu a to v čom excelujú ručné dynamické mikrofóny môže byť nežiaduce v ostatných žánroch. Odlišnosti a najmä optimálne využitie jednotlivých druhov mikrofónov nájdete v ďalších segmentoch druhov mikrofónov.

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia